Focení dnes není něčím, k čemu bys potřeboval specializovaný zařízení, jako tomu bylo před 25 lety. Smartphone, ať už vystajlovanej iPhone nebo androidí divnofoun, má dnes přeci každej. Takže stačí udělat cvak a je to. Moment je zvěčněnej. To je sice hezký, ale často jen do chvíle, kdy se na tu fotku pořádně podíváš. Někdy je to rozmazaný, někdy zase tmavý, ale výsledek je vždy stejnej – ty seš nasranej. Protože ta fotka jednoduše stojí za prd. Poznal ses v tom? To nevadí, tenhle stav nemusí trvat navěky. Stačí se nad tím focením na smartphonu trochu zamyslet a příště něco udělat jinak a lépe. Ale co je to něco, že? Od toho je tu následující článek, ze kterého se dozvíš, jakých chyb by ses při focení s mobilem měl raději vyvarovat. Tak to pojď vočíhnout a začni fotit jako pán.
Focení přes upatlanej objektiv
Představ si, kudy a jakými místy musí chudák telefon za ten den projít. Vláčíš jej s sebou v kapse, odkládáš bůhví kam, takže se pravděpodobně nebudeš divit tomu, když ti řeknem, že tvůj objektiv je často zaflákanej. A to docela hodně. No a teď k věci – čistíš ho někdy? Pravděpodobná odpověď je ne. Většina lidí totiž dělá, jako by se čočka telefonu snad ani nemohla upatlat a nevyčistěj jí za celou dobu, co maj stejnej telefon. A pak se divěj, proč jim telefon fotí jaksi mdle. Chudák čočka se dusí pod nánosem mastnoty.
V hledáčku to většinou poznat nejde, často to proto uvidíš až později, kdy si fotku prohlížíš podrobněji nebo jí chceš zveřejnit. Fotka má jakejsi bílej nádech, v rozích se jí rozlejzá mlha nebo má prostě jen fleky jako nějakej divnej dalmatin. Jo, přesně to je ten bordel, kterej se ti nalepil na čočku a teď tam dělá paseku. A přitom se tomu dá tak snadno vyhnout – prostě si ten objektiv čas od času otři.
Stále stejnej režim
Cvak. A je to. Vyfotil jsem krásný panorama. Cvak. Super, vyfotil jsem brouka na kytce. Cvak. Portrét pro kámoše s památkou v pozadí je hotovej. Je to přeci tak jednoduchý, stačí pouze cvakat. Hlavně nic neupravit a vždy použít stejnej automatickej režim, viď? Nebo radši ne? Jak by to mělo bejt?
Profi fotograf by ti hned řekl, že fotit všechno stejným způsobem je totální konina. My ale nejsme profesionální fotografové a prostě si jen chceme rychle vycvaknout fotku na památku přes mobil. Takže nějaký expoziční trojúhelník clona/čas/ISO tady nebudem moc hrotit – a na telefonu to koneckonců ani moc nejde. Co ale můžeš udělat je prozkoumání různejch režimů, který fotoaparát tvýho telefonu nabízí. Najednou pak zjistíš, že tam existují takový režimy, o kterejch si jakživ neslyšel – třeba režim makro, speciální režim pro focení jídla, noční režim, režim pro focení panoramat nebo třeba režim pro focení pohybujících se objektů. Takže hádej co? Zkus je občas využít – při výběru se řiď tím, co zrovna fotíš. Uvidíš, že často díky tomu vyfotíš mnohem hezčí fotky než seš zvyklej.
Focení s digitálním zoomem
Jak seš zvyklej přibližovat záběr? Pravděpodobně asi jako každej druhej – prostě tam hrábnu 2 prstama a záběr si přiblížím. Tohle je ale pouze digitální zoom, který v praxi neznamená nic jiného než přiblíženej výřez určité části záběru na úkor jeho kvality. Pokud pak později fotku nějak edituješ, cítíš, že to jaksi není vono, ale nevíš, kde se stala chyba.
A přitom byla tak školácká. Proč si to vlastně digitálně přibližoval? U většiny scén si vystačíš tím, že záběr přiblížíš pár krokama vpřed. To pak žádnej zbytečnej zoom potřebovat nebudeš a kvalita tvých fotek nebude zbytečně trpět. Pokud těch pár kroků vpřed udělat nemůžeš, protože bys třeba spadl z útesu nebo do kanálu, pak při focení přepni na teleobjektiv a k přiblížení použij optickej zoom. Uvidíš, jakých skvělých výsledků při focení dosáhneš.
Zapomínání na světlo
Opět se budem odvolávat na profi fotografy – každej jeden by ti řekl, že jedním z jeho nejdůležitějších nástrojů je světlo. Tohle nijak ošidit nejde a platí to i pro tebe při focení mobilem. Světlo je prostě extrémně důležité a dělá dobrou fotku. Když ho je málo a zasahuje jen do části fotografie, vyfocené obličeje mohou vypadat hodně tmavě. Když fotíš proti přímýmu slunci a světla je zase moc, z osob se opět stanou jen černí mozkomoři, kterým není vidět do obličeje. Co s tím?
Od příště se snaž respektovat jedno jednoduchý pravidlo, který je naprostým základem dobrého focení – světlo musí na fotografovaný obličej dopadat zepředu, nebo alespoň ze strany. V praxi to tedy znamená fotit tak, abys ve většině případů měl při focení slunce za zády ty, nikoli člověk, kterýho fotíš. Kapišto?
Focení ze stejný úrovně i úhlu
Jak to ti instáčový influenceři dělaj, že ty jejich fotky vypadaj tak zajímavě? A ty moje jsou furt tak nudný? Jak se tomu vůbec můžeš divit, když si snad nikdy nevyzkoušel změnit polohu a úhel při focení? Pořizování fotek je kreativní činností, a podle toho k tomu musíš taky přistupovat. Stoupnout si k tomu a bez rozdílu fotografovaný scény pořizovat stále stejný záběr z úrovně očí tě do síně slávy nedostane. Něco se musí změnit.
Tím něčím je tvoje poloha. Což samozřejmě taky neplatí vždy. Pokud fotíš přírodní panorama, plazit se po zemi ti k lepší fotce nepomůže. Ale takový fotky zvířat nebo třeba dětí ke změně polohy při focení přímo vybízí. Schválně to příště zkus – můžeš si kleknout, lehnout na břicho nebo záda a hledat ideální úhel pro fotku, nebo třeba fotit od země z úrovně nohou. Když si pak budeš výsledný fotky prohlížet, uvidíš, že najednou získaly přesně ten šmrnc, kterej ses do nich tak dlouho snažil nacpat.
Odfláknutí kompozice
Další velkou chybou je, pokud se při focení mobilem úplně vyprdneš na kompozici. Jako nemusíš to úplně hrotit, ale znát alespoň nějakej ten základ by to chtělo. Tím je hlavně pravidlo třetin, kterým se můžeš řídit velmi snadno – stačí používat mřížku. To je věcička, kterou když si aktivuješ, tak ti rozdělí záběr 2 svislejma a 2 vodorovnejma čárama. Pak už se při skládání kompozice fotky stačí těmito čárami řídit. Jak?
Tam, kde se čáry protínaj, patří fotografovaný objekty. Dvě horní třetiny záběru patří naopak pozadí – ať už krajině, obloze či čemukoli jinýmu, co tam je. Dávej si pozor na to, aby si tenhle horizont měl rovně. Fotky nakloněný šejdrem nikoho nezajímaj. To, co pak fotíš primárně, by pak nikdy nemělo být přímo uprostřed záběru, ale spíše směrem k jeho okraji. Ideální proto je umístit tento objekt podél některý ze svislejch čar. Pokud pak máš nějakej objekt i v popředí záběru, o to líp. Pokud se totiž před fotografovaným objektem nachází cosi v popředí (ať už je to třeba cesta, plot nebo cokoli jinýho), tvejm fotkám to dodá přirozenou hloubku a výslednej snímek bude ještě kvalitnější.
Portrét nemusí bejt jen na portrét
Režim portrét určitě znáš. Kolem fotografovaný osoby rozmaže pozadí a udělá jí parádní fotku obličeje. Často je pak k vidění, že lidi tenhle režim zapínaj opravdu jen v případě, kdy jdou fotit obličej. Ale to je škoda – jde jej krásně využít i na focení jinejch objektů. A je přitom úplně jedno, co to je. Pokud chceš, aby nějaká věc na výsledný fotce opravdu vynikla, použij portrétový režim. Uvidíš, jak krásně ti bude vyfotografovanej objekt na snímku vynikat a vystupovat do popředí.
Styl, co vynikne i na fotce. Řetízek na mobil je detail, který zaujme, a zároveň máš telefon vždy po ruce – připraven zachytit každý moment.
Tancující haksny
Pokud se ti při focení klepou haksny, asi těžko s tím teď něco uděláš. Nicméně opravdu pěknou a vostrou fotku takhle nikdy nevyfotíš. Stačí, pokud během stisknutí spouště mobilem jen trochu pohneš, a rozmazanec už je na světě. Co s tím, rozklepanej brachu?
Třesení rukou samozřejmě není možný jen tak na povel zastavit. Nicméně musíš se o to alespoň pokusit. Když to nepůjde jinak, zkus například fotit přes samospoušť. Během oněch 3 nebo 5 vteřin stihneš líp zafixovat ruku a připravit se na pořízení fotky, díky čemu bude ostřejší. Pokud ani tohle nepomáhá, vyzkoušet můžeš techniku obou rukou – tou silnější drž telefon opravdu silně celou dlaní a snaž se ruku co nejvíc zafixovat, a spoušť pak mačkej slabší rukou.
Pokud se ti to pořád klepe a fotky nejde nijak zlepšit, pak už se bohužel neobejdeš bez stativu nebo třeba selfie tyče – svou novou tyč jak bič si u nás můžeš vybrat klidně hned.
Focení více fotek se stejným nastavením
Tohle je k vidění docela často – někdo mobilem něco fotí, nastaví se do určitý polohy, v rychlým sledu po sobě cvakne třeba 10 fotek, kdyby některý z nich byly náhodou rozmazaný, a jde vod toho. Ale proč? V dnešní době mají chytrý mobily spoustu prostoru v úložišti, takže si určitě můžeš dovolit pořídit pár záběrů stejný scény navíc, nebo ne? Ty, který budou k ničemu nebo stejný jako ostatní, koneckonců stejně smažeš. Ale tímhle nemyslíme výše popsanou situaci, kdy se stejným nastavením a úhlem cvakneš 10 rychlejch fotek. Bude potřeba si s tím víc pohrát – dokonalý záběry totiž málokdy vzniknou na první pokus.
Takže se toho neboj a příště to vem pořádně vod podlahy – stejná scéna si zaslouží hned několik snímků s různým nastavením. Takže jí vyfoť z různejch úhlů, pohraj si s nastavením foťáku, zkus i jinej režim. Až si k fotkám sedneš, uvidíš tu rozmanitost záběrů a budeš si moct vybrat ten, kterej se ti povedl nejvíc.
Nepoužívání foto aplikací
Předinstalovaná aplikace Fotoaparát ve smartphonech je tak jednoduchá proto, aby jí dokázal ovládat každej, i tvoje babča. To je sice hezký, bohužel právě kvůli tomu je tak omezená ve funkcích a nastaveních. Pokud chceš mít k dispozici víc různejch dodatečnejch funkcí nebo chceš mít nad nastavením záběru lepší kontrolu, začni používat alternativní foto aplikace. Dnes jich je jak pro jabkodlaky, tak pro androidlovery, k dispozici asi bambilion.
Jako příklad můžem uvést aplikace Camera FV-5, která ti umožní mít nad nastavením objektivu mobilu během focení plnou kontrolu (funguje pouze na Androidu), ProCapture, se kterou vyfotíš krásný noční snímky (je pro iOS i Android), nebo třeba Snapseed, která ti poslouží k úpravě hotovejch snímků přímo v telefonu (taky funguje na iPhonu i Androidu). A to je jenom lehkej nástřel, třeba aplikací s různými foto filtry je opravdu obrovský množství, stačí si nějakou vybrat a zkusit, zda to pro tebe bude to pravý vořechový.
Závěr
Shrnuto a podtrženo – fotit jako pán neznamená mít nejdražší telefon, ale přemýšlet nad tím, co děláš. Když si čas od času otřeš objektiv, vyhneš se digitálnímu zoomu, pohraješ si s režimem, světlem a úhlem záběru, kvalita tvých fotek půjde okamžitě nahoru. Zkus nebrat focení jen jako bezduchý mačkání spouště, ale kreativní činnost, při který máš věci pod kontrolou. A když do toho přidáš trochu trpělivosti, smysl pro kompozici a chuť experimentovat, zjistíš, že i z obyčejnýho mobilu dokážeš dostat snímky, za který by se nemusel stydět ani profík.

